Over mij

Jos (1943 – Vlaardingen) heeft zijn opleiding gedaan in Den Haag aan de MTS voor Fotografie en Fotonica, afdeling Fotonica. Twaalf jaar werkte hij op een afdeling Optiek binnen TNO, daarna 24 jaar bij de Rijksoverheid eerst als hoofd van een foto & video afdeling en later als specialist analyse, nu met pensioen.

Fotografie: Fotograferen heeft hij van zijn vader geleerd, een bekende en succesvolle Haagse amateurfotograaf. Door de vakopleiding met docenten als mr. R.de Vries, Ed van Wijk en Kees Molkenboer leerde hij om te gaan met licht, maakte kennis met de kunst en kunstvormen. Hij keek hoe fotografen als Paul Huf, Paul Wolff, Erich Salomon, William Klein, Cas Orthuys, Henri Cartier-Bresson, Ansel Adams, W.L. Berssenbrugge e.a. hun foto’s gemaakt hebben. Jos Degen heeft prijzen gewonnen bij twee fotowedstrijden: een nationale (ANVV) en een internationale (Leicafotografie). De fotografie gebruikt hij om in een fractie van een seconde de indrukken, de momenten om ons heen vast te leggen bijv. landschappen, mensen, treinen, architectuur, kunst en cultuur.

Door het reizen over de wereld verruimde hij zijn blik. Hij kwam in contact met andere culturen: hun patronen, kleuren en filosofie. Soms werd hij getroffen door hun eenvoud of hun complexiteit. De fotografie is per definitie een weergave van de werkelijkheid. Maar er zijn altijd indrukken die je fotografisch niet kunt vangen.

Grafiek: Sinds 1974 neemt Jos op de Vrije Academie in Vlaardingen deel aan de cursussen grafische technieken: Zeefdruk, Litho, Etsen, Linosnede en Blinddrukken. o.l.v. bekende kunstenaars als Theo Kwak, Leo de Koning, Renee Mervel en Beaty Czetö. Ook is hij geïnspireerd door de Japanse houtsnedes van de Japanse kunstenaars Katsushika Hokusai en Ando Hiroshige door hun eenvoud en kleurgebruik. Met de grafische technieken kan hij voortborduren op de fotografische realiteit. Het geeft hem een enorme vrijheid vooral in abstractheid. Momenteel maakt hij thematische afbeeldingen, monochrome en / of meerkleurige.

Digigrafiek: Nu maakt hij ook gebruik van de digitale fotografie. Essentieel blijft het zien van het beeld en de goede opname. Maar de fotografie kan niet altijd jouw indrukken goed vastleggen. Daarvoor heb je extra (foto)grafische gereedschappen nodig. De computer is een vervanging van de donkere kamer maar met veel meer mogelijkheden. Deze fotografische beelden worden in de computer bewerkt tot weer iets grafisch met het doel de belangrijkste lijnen / vlakken uit te laten komen.In de verschillende software zitten allerlei gereedschappen, die Jos gebruikt om een bepaald idee / indruk te verwezenlijken. Door niet exact op te schrijven hoe hij het beeld gekregen heeft, worden de beelden uniek. Het is iedere keer weer spannend wat het resultaat wordt en afwijkt van de eerdere bewerkingen, ook omdat zijn gevoel over dat beeld / impressie steeds verandert. Deze nieuwe methode heeft hij digigrafiek genoemd: een huwelijk tussen fotografie, grafiek en computerkunde. De opdracht van de Gemeente Maassluis om hun Nieuwjaarskaart te maken heeft Jos geïnspireerd meer digigrafische beelden van Maassluis, Rotterdam en Zuid-Frankrijk te maken. Deze grafische beelden gebruikt hij ook weer als basis voor het maken van etsen en / of houtsnede / linosnede.